Home : Stiri : 2010-05-23
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

Interviu cu pr. Cristian Sabau - Rectorul Seminarului Teologic Greco-Catolic din Oradea

23.05.2010, Oradea, RO - Greco-Catolica.org Afisari: 6984   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Pr. Cristian Sabau, rectorul Seminarului Greco-Catolic din Oradea
Pr. Cristian Sabau, rectorul Seminarului Greco-Catolic din Oradea

Pe data de 25 mai 2010 Inalta Curte de Casatie si Justie din Bucuresti se va pronunta asupra Bisericii Seminarului Greco-Catolic din Oradea. Biserica Seminarului a fost confiscata de regimul comunist in 1948 si data Bisericii Ortodoxe Romane in posesia careia se afla pana in prezent. Dat fiind faptul ca partea ortodoxa, dupa mai multe tentative de dialog coerent, a refuzat sa retrocedeze biserica greco-catolica, partea greco-catolica s-a vazut silita sa apeleze la justitie pentru a-si intra in drepturi.

Recent, reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane au amenintat public ca in cazul in care justitia din Romania va da dreptate greco-catolicilor acestia vor scoate credinciosii ortodocsi in strada. Considerand aceasta amenintarea ca fiind cat se poate de serioasa (exista precedente – ex. Valanii de Beius, BH), Pr. Chris Terhes, Presedintele Romanian Greek-Catholic Association din Statele Unite ale Americii, a solicitat un interviu Pr. Cristian Sabau, rectorul Seminarului Greco-Catolic din Oradea, pentru a vedea cum s-a ajuns la aceasta situatie. 

Pr. Chris Terhes: In primul rand parinte rector va multumesc pentru ca ati acceptat acest interviu. Ati putea sa ne spuneti cateva lucruri despre biserica Seminarului Greco-Catolic din Oradea?

Pr. Cristian Sabau: Seminarul Teologic Greco-Catolic din Oradea a fost deschis in 30 ianuarie 1792, de catre episcopul unit Ignatie Darabant. Ca orice institutie de invatamant crestin, asezamantul poseda o bisericuta pentru formarea spirituala a alumnilor, avand in vedere faptul ca intreaga structura fusese initial o manastire a ordinului iezuit. Pe data de 16 martie 1847, vechea bisericuta s-a surpat, iar in locul ei, in 1858, a fost construit actualul lacas de cult, pe cheltuiala episcopului romano-catolic Francisc Szaniszlo, pentru a servi necesitatilor de formare si de rugaciune ale tinerilor Seminarului. Biserica a avut parte de o renovare generala in anul 1907, atunci cand i s-a pictat interiorul si s-a introdus iluminarea electrica.

Anul 1948 a adus in Romania vantul prigoanei impotriva Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica. Parohul greco-catolic al Bisericii Seminarului era la acea vreme pr. Alexandru Ratiu. Acesta a relatat in cartea sa Persecutia Bisericii Romane Unite momentul arestarii sale de catre comunisti de la masa altarului, precum si umilirile, nedreptatile si torturile la care a fost supus in inchisorile comuniste. In intervalul care a urmat, Statul Comunist a incredintat Bisericii Ortodoxe acest lacas de cult, asa cum s-a intamplat cu toate bisericile greco-catolice din Romania. La 11 februarie 1956, printr-o cerere a parohiei ortodoxe, biserica a fost transcrisa in actele CF pe numele noii parohii ortodoxe.

Decembrie 1989 a adus caderea comunismului in Romania, dar nu si a efectelor acestui sistem de opresiune a omului. Biserica Greco-Catolica a iesit din catacombe, insa a ramas dezbracata de bunuri, de mijloace, de lacasurile de cult. Din 1990 s-a incercat redeschiderea vechii Academii Teologice Greco-Catolice din Oradea, care si-a reluat cursurile in 1991. Progresiv, au fost retrocedate vechile cladiri ale Seminarului, care functionasera ca internate ale unui grup scolar, dar nu si biserica. Astazi, avem studenti teologi, studenti laici, elevi de liceu si credinciosi care participa la slujbe in capelele pe care le-am improvizat in incinta Seminarului. Paradoxul este ca stam cu biserica noasta in curte si o privim pe dinafara, intrucat nu putem sa ne folosim de ea!

Pr. Terhes: Biserica este in momentul de fata in litigiu cu Biserica Ortodoxa. Cum s-a ajuns la aceasta situatie?

Pr. Sabau: De la reinfiintarea Academiei si a Seminarului Teologic nu s-a tainuit din partea greco-catolica dorinta de recuperare a bisericii, atat pentru integritatea complexului arhitectornic al Seminarului, cat si pentru nevoile efective pe care le avem de acest locas. Suntem totusi un Seminar unde se formeaza viitorii preoti greco-catolici, care au nevoie sa invete practica liturgica intr-o biserica.

Au existat mai multe runde de dialog intre reprezentantii Bisericii Greco-Catolice si Ortodoxe, insa acestia din urma nu au acceptat nicio solutie practica, pentru ca seminaristii greco-catolici sa poata folosi biserica Seminarului. Intr-un comunicat facut public in noiembrie 2006, Episcopia Ortodoxa a Oradiei afirma ca "isi rezerva dreptul de a pastra locasul de cult in lipsa unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile” favorabile greco-catolicilor.

Ca atare, din luna decembrie a anului 2006, Episcopia Greco-Catolica de Oradea a deschis un proces pentru recuperarea bisericii seminarului. 

Pr. Terhes: Ati incercat totusi sa rezolvati amiabil aceasta situatie prin intalniri cu reprezentantii Bisericii Ortodoxe?

Pr. Sabau: Procesul de care aminteam isi are o istorie ceva mai lunga: nu s-a ajuns imediat in instanta, decat dupa ce am constatat ca partea ortodoxa prefera sa ramana surda la cererile noastre. In anul 2006, mai exact in 25 octombrie si respectiv 31 octombrie, i-am convocat pe fratii ortodocsi la dialog, pe care insa l-au refuzat sistematic. De fiecare data au trimis cate-un laic, mereu un altul, pentru a ne transmite ca ei nu vin sa ne intalneasca.

In 7 noiembrie 2006 am adresat atat Parohiei Ortodoxe, cat si Episcopiei Ortodoxe de Oradea si autoritatilor civile o scrisoare deschisa, in care scriam: „In constiinta va chem, faceti astfel incat Bisericile lui Hristos sa nu dea lumii spectacolul grotesc, hilar si nedemn al proceselor si al confruntarilor in tribunale. In toti acesti ani pe cand noi, cei loviti din plin de catre persecutia comunista, ne ceream cateva drepturi pentru a putea supravietui, Biserica Ortodoxa ne facea pretinse apeluri la dialog, intelegere si la armonie, tocmai prin acestea taraganand la nesfarsit rezolvarea lucrurilor. Faceti ca acum, acestea sa devina realitate traita si nu doar cuvinte de tergiversare!” Si aceste cuvinte au ramas fara ecou. Astfel, in decembrie a aceluiasi an am ajuns sa cautam in tribunal dreptatea care ne-a fost refuzata de Biserica Ortodoxa Romana, dupa ce o solicitasem evanghelic si fratern.

Pr. Terhes: Cu episcopiul ortodox de Oradea Sofronie Drincec v-ati intalnit? Care e pozitia dansului?

Pr. Sabau: Pe data de 31 ianuarie 2008 a existat o intalnire de dialog intre reprezentantii ortodocsi si greco-catolici, in prezenta PS Sofronie Drincec – ortodox – si a PS Virgil Bercea – greco-catolic. In cadrul acestei intalniri, PS Sofronie a luat act de o propunere de slujire alternativa pe care partea greco-catolica o adusese, gasindu-o chiar foarte generoasa pentru credinciosii ortodocsi. Totusi, pana la urma propunerea greco-catolica a fost respinsa de reprezentantii ortodocsi. Astfel, ni s-a aratat raspicat indisponibilitatea fratilor ortodocsi de a ajunge chiar la o folosire alternativa cu noi a bisericii greco-catolice.

Pr. Terhes: Care sunt argumentele invocate de Biserica Ortodoxa pentru a nu retroceda biserica seminarului?

Pr. Sabau: Primul argument al partii ortodoxe este intotdeauna acela al numarului credinciosilor care ar inclina in favoarea lor. Acest argument merge impotriva dreptului civil, intrucat proprietatea nu se adjudeca pe baza numarului celor care revendica. Acest argument merge si impotriva poruncilor lui Dumnezeu, care spun foarte clar “sa nu furi” si “sa nu doresti nimic din ce este al aproapelui tau”.

Mai apoi, se invoca faptul ca proprietarii de drept sunt credinciosii care ar fi trecut „de bunavoie” in 1948 de la Biserica Greco-Catolica la cea Ortodoxa. Consider ca un astfel de mod de a pune problema ofenseaza grav sacrificiul si martiriul celor care si-au dat viata, au suferit temnita, persecutii si privatiuni pentru a apara Biserica Greco-Catolica.

In plus, acest punct de vedere este un artificiu nascocit doar dupa 1990, care merge chiar impotriva legislatiilor canonice ale Bisericii Ortodoxe. Canonistul ortodox Ioan Floca afirma: „Laicii pot numai colabora la administrarea averii bisericesti, ei fiind datori sa inzestreze cu cele de trebuinta bisericile si pe preotii lor. Din faptul acesta insa, ca membrii comunitatii se ingrijesc de biserica si contribuie prin darurile lor la agonisirea averii bisericesti, nu se poate ajunge la concluzia ca dreptul de proprietate asupra acestor averi revine comunitatii. «Caci desi membrii comunitatii bisericesti au dat contributii pentru scopuri bisericesti, totusi ei n-au dreptul sa dispuna independent de acestea, ci numai cu aprobarea autoritatilor bisericesti care au supravegherea suprema peste fiecare biserica locala in parte»” (Ioan N. Floca, Drept Canonic Ortodox, Legislatie si Administratie Bisericeasca, vol. I, Ed. IBMBOR, Bucuresti 1990, p. 476).

Pr. Terhes: Cum raspundeti celor care afirma ca credinciosii ortodocsi vor fi scosi in strada daca biserica seminarului se retrocedeaza greco-catolicilor?

Pr. Sabau: Pe un perimetru de 1 km patrat exista mai multe biserici pe care le folosesc fratii ortodocsi, deci nu se pune problema ca acesti credinciosi sa fie in strada. In plus de asta, cum am aratat mai sus, Biserica Greco-Catolica a oferit lacasul de cult pentru celebrari alternative Bisericii Ortodoxe, insa partea ortodoxa a refuzat propunerea noastra. Daca credinciosii ortodocsii doresc sa blameze pe cineva, in niciun caz nu e Biserica Greco-Catolica.

Pr. Terhes: Pe data de 25 mai 2010 Inalta Curte de Casatie si Justitie se va pronunta in cazul acestei biserici. Cum comentati recenta instigare a preotului ortodox Vasile Sabau, ca in cazul in care biserica ar fi castigata de greco-catolici, reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane ar scoate oamenii in strada?

Pr. Sabau: Cred ca afirmatia subliniaza inca o data, daca mai era nevoie, faptul ca Biserica Ortodoxa Romana nu este interesata de dialog cu Biserica Greco-Catolica, ci "dialogul" este folosit de Biserica Ortodoxa ca lozinca pentru a pastra cat mai mult proprietatile greco-catolice pe care le-a primit de la comunisti in 1948. Cand nici aceasta lozinca nu mai tine, iar justitia este nevoita sa isi faca datorita, ca de obicei, Biserica Ortodoxa trece la atitudini agresive si intimidari.

Este trist ca reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane isi folosesc proprii credinciosi ca masa de manevra pentru a crea presiune asupra unei minoritati religioase si a influenta actul de justitie in Romania.

Eu cred in continuare ca misiunea noastra nu este aceea de a ne lupta intre noi. Mantuitorul ne-a invatat altfel, iar mersul vremurilor ne pune inainte provocari pe care ar trebui sa le infruntam impreuna.

Pr. Terhes: Considerand instigarile reprezentantii ortodocsi, va simtiti amenintati?

Pr. Sabau: Fireste, nu este neaparat o amenintare fizica, ci un soi de primejdie mai indirecta, insa nu mai putin nociva. Privind la mersul lucrurilor se contureaza cu claritate actiunea de epurare culturala si religioasa a greco-catolicilor in Romania.

Atata vreme cat suntem impiedicati sa revenim la o stare de firesc, prin negarea drepturilor si a proprietatilor noastre; atata vreme cat ni se distrug proprietatile in loc sa ne fie retrocedate; atata vreme cat credinciosii nostri sunt agresati, hartuiti, amenintati si discriminati continuu; atata vreme cat se tac ori se interpreteaza si se distorsioneaza pasii si meritele pe care Biserica Greco-Catolica le-a avut de-a lungul istoriei poporului roman, nu putem vorbi decat de un fenomen tacit dar evident de epurare.

Iar acest lucru se manifesta impotriva intregii Biserici Greco-Catolice luata in ansamblu, cat si a parohiilor sau institutiilor ei singulare: in acest caz Seminarul Teologic oradean, impotriva caruia reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane lupta pentru ca acesta sa fie in continuare privat de biserica care-i apartine si in care studentii teologi greco-catolici sa se poata pregati pentru a deveni preoti!

Pr. Terhes: Cum afecteaza lipsa unui lacas de cult formarea la Oradea a viitorilor preoti greco-catolici?

Pr. Sabau: Un Seminar Teologic este o comunitate de tineri care se pregatesc sa devina preoti. Pentru ei, trebuie sa existe o baza logistica in stare sa le permita sa se formeze asa cum trebuie. Prin mila Domnului si prin stradania PS Episcopului nostru Virgil Bercea, de-a lungul anilor s-a incercat sistematizarea ambientelor interne, a salilor de clasa si a cladirilor.

Este paradoxal si scandalos, in acelasi timp, insa, ca actualii teologi greco-catolici, viitorii preoti, nu pot intra in biserica Seminarului sa se roage si sa faca practica liturgica. Este ca si cum s-ar interzice, in timpul studiilor, accesul unor viitori medici in spitale, a unor cercetatori in laboratoare sau a unor avocati in tribunale!

Exista momente in diferite sarbatori sau vizite deosebite la Seminar in care, trebuind sa organizam rugaciunea in capela improvizata, suntem nevoiti sa impanzim coridorul de scaune, sau chiar sa celebram in curte…

Dar cladirea unei biserici ar insemna ceva si mai mult: cate intalniri cu copii, cu tineri, cu laici sau cu diferiti adulti trebuie sa le organizam in sali de clasa, pentru ca… de biserica noastra se folosesc altii! Un simplu exemplu, in intervalul 17-20 mai 2010 am organizat la Oradea o intalnire nationala a preotilor. Intr-o seara, datorita vremii nefavorabile, nu am putut sa mai celebram afara in curte si am solicitat gazduire la biserica romano-catolica a Sf. Spirit. Toate acestea in conditiile in care avem propria biserica in curte, insa reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane refuza sistematic sa ne lase sa o folosim.

Pr. Terhes: Inteleg ca din 1948 pana in acest moment Biserica Seminarului Greco-Catolic a fost folosita in continuu de catre reprezentantii Bisericii Ortodoxe. In ce stare este biserica in acest moment?

Pr. Sabau: In exterior, folosindu-se gusturi cromatice discutabile, biserica se prezinta oarecum bine, fiind retencuita si revopsita, chiar daca pe alocuri lucrarea incepe sa cedeze.

In interior insa, statarea bisericii este cu totul deplorabila. Pictura originala este innegrita din cauza fumului, iar prin introducerea noilor canale pentru electricitate, s-au distrus parti din fresca originala. La modul general, pentru orice vizitator, biserica nu prezinta deloc un aspect ingrijit.

Spun aceasta deoarece recent reprezentantii Biserici Ortodoxe ne-au intentat proces pentru recuperarea banilor investiti in lacasul nostru de cult pe durata cat l-au folosit. La cheltuieli figureaza si repictarea interioara si consolidarea fundatiilor, lucrari care, de fapt, nu s-au executat.

Pr. Terhes: Vreti sa spuneti ca dupa 60 de ani de folosire a Bisericii Seminarului Greco-Catolic din Oradea de catre Biserica Ortodoxa Romana, perioada in care greco-catolicilor li s-a interzis sa o foloseasca, reprezentantii Bisericii Ortodoxe cer acum despagubiri pentru investitile facute la biserica de care tot ei s-au folosit?

Pr. Sabau: Da.

Pr. Terhes: Cum comentati un astfel de gest?

Pr. Sabau: Ma abtin de la comentarii: las pe fiecare sa analizeze pentru sine, in propria constiinta si dupa propriile valori morale, justetea unei astfel de pretentii.

Pr. Terhes: Ce mesaj transmiteti reprezentantilor Bisericii Ortodoxe Romane?

Pr. Sabau: As dori sa le transmit ca, intr-adevar, daca in urma deciziei Justitiei nu ar mai avea in gestiune biserica seminarului, ar castiga in prestigiu pentru ca s-a facut o fapta dreapta, prestigiu care s-a diminuat de-a lungul anilor prin aceasta indarjire de a nu ne lasa sa ne luam nici macar un minim indispensabil din ceea ce ne-a fost confiscat de comunisti. Reamintesc ca in Oradea ne-au fost confiscate 7 biserici greco-catolice, dintre care, in mod repetat, noi am solicitat de abia doua si am primit una!

Ca fratietatea si dragostea se arata prin gesturi concrete. Ca avem o misiune mult mai nobila si mai urgenta de indeplinit si ca este pacat sa ne irosim energiile in dueluri, procese si iesiri inutile in strada.

Ca ar trebui sa existe pentru fiecare un altar al inimii si mai apoi un altar de biserica: drama este ca procedand astfel cum s-a facut pana acum, unii risca sa ramana doar cu altarul din inima, iar ceilalti numai cu cel din piatra, slujindu-i lui Dumnezeu doar formal, fara a insoti viata de credinta cu semne concrete.

Pr. Terhes: Va multumesc parinte pentru timpul acordat.

Pr. Sabau: Si eu va multumesc pentru oportunitatea de a vorbi despre drama prin care seminaristii, studentii, elevii si credinciosii greco-catolici de la Oradea continua sa treaca, vazandu-se de 20 de ani in imposibilitatea de a-si folosi propria biserica. 

Interviu realizat pe 23 mai 2010, la serbarea Pogorarii Spiritului Sfant (Rusalii).

Comentarii
25.05.2010 un interviu de exceptie de ion beiusan
domnule parinte cristian sabau, sint din zona beiusului si am peste 80 de ani, am ctitit interviul cu foarte mare interes si ma bucur sa vad ca preotii bisericii noastre de astazi calca pe urmele alora de demult. felicitair
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
12.11.2013 Interviu cu ultimul supravietu...
"Protopopul ortodox a venit cu un registru si l-a pus pe masa: «Cine trece la ortodocsi, e liber. ... citeste »

15.06.2013 Un nou termen pentru retroceda...
Intr-un comunicat remis pe adresa redactiei noastre de catre Episcopia Greco-Catolica de Oradea, se ... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




26593006